Monday, November 21, 2011

Part 2 - 50 ransangan anak bijak

Assalamualaikum..

Ni sambungan untuk post yang lepas...sharing is caring uolls..

11- SENTUH DAN RASA
Simpan sekotak helaian kain dengan teksture yang berbeza2; sutera, kain kapas, kain tuala dan linen. Perlahan-lahan sapukan kain2 tersebut pada pipi, kaki dan perut bayi sambil bercerita bagaimana rasanya.

12- PERGI MEMBELI-BELAH
Bila anda perlukan rehat daripada menari dan menyanyi, lawatlah pasaraya. Wajah-wajah, bunyi-bunyian dan warna-warna yang ada di sana menghiburkan bayi.

13- BERI KATA KUNCI
Jika anda berkata, "Mak nak buka lampu ni," sebelum membuka suis anda mengajar sebab dan akibat.

14- BERI KEJUTAN
Kadangkala, gembirakan bayi dengan meniup muka, tangan atau perutnya perlahan-lahan. Cuba tiup sambil membuat corak dan lihat reaksinya.

15- SEDIAKAN BANYAK TISU
Jika bayi anda suka main tisu, biarkan sahaja. Dengan hanya beberapa sen, anda mendapat alat mainan deria yang boleh direnyuk dan digosok. Sorokkan mainan kecil di bawah tisu dan biarkan dia mencari.

16- BACA BUKU BERULANGKALI
Saintis telah mendapati bahawa bayi semuda 8 bulan dapat belajar mengenali turutan dalam cerita jika dibaca dua atau tiga kali berturutan. Ia dipercayai membantunya belajar bahasa.

17- MAIN CAK-CAK
Menyorok-nyorok bukan sahaja dapat membuat bayi ketawa. Bayi anda belajar bahawa objek boleh hilang dan muncul kembali.

18- JANGAN LUPA REHAT
Luangkan masa beberapa minit sehari dengan hanya duduk di atas lantai bersama bayi anda - tanpa muzik, tanpa cahaya terang, tanpa mainan. Hanya biar anak anda meneroka dan lihatlah kemana dia membawa anda.

19- MAIN DENGAN WARNA
Pilih satu warna dan suruh anak anda cari objek lain yang sama warna sewaktu anda berdua berjalan atau menaiki kereta bersama. Kemudian, suruh anak pula memilih warna untuk anda pula mencarinya.

20- BIARKAN DIA BERMAIN DENGAN MAKANANNYA
Apabila anak sudah boleh makan, hidangkan makanan dengan teksture yang berbeza - termasuklah kacan pea yang dimasak, bijirin, pasta atau cebisan daging dikisar. Dia dapat berlatih mencubit dan meneroka deria rasanya.

No comments:

Post a Comment